BELAZ 75710 on maailma suurim karjäärikallur, mille kandevõime ulatub 450 tonnini. Masina spetsifikatsioonid on muljetavaldavad kuid võib tekkida küsimus, miks Valgevene masinatööstus valmistab sellise suurusega masinaid?
Maavarade kaevandamine keerulistes tingimustes eeldab detailseid kalkulatsioone. Vastavalt PwC (2013) kaevandusraporti hinnangule viitavad globaalsed kaevandussektori trendid ebakindlust isegi suuremates kaevandajates, mis tuleneb kaevandussektori kahanevatest kasumitest ja alanevatest aktsiahindadest. Lisaks veel suurenevatele kulutustele mõjub kaevanduste kasumlikkusele kõikuvad maavarade hinnad. Et lahendada kulutuste ja hindade väljakutset on Valgevene masinatööstus Belaz loonud masina, mis on maailmas suurim karjäärikallur – Belaz 75710.
Masina pikkust võib võrrelda kahe kahekorruselise bussi pikkusega; võimsust kuus korda võimsamana kui kaasaegse Vormel F1 võidusõidu autoga ja kaalu rohkem kui täislaetud Airbus A380 reisilennukiga. 450 tonnise kandejõuga on masin võimeline 87 tonni võrra rohkem vendama kui hetkel rekordit omav 363 tonnine karjäärikallur Liebherr T282B, mis on toodetud Ameerika Ühendriikides.
Hiiglaslikud mootorid
Et masin jõuaks vedada rohkem kui varasemad konkurendid, on arhitektid lisanud laialdaselt disainilisi uuendusi. Kui eelnevad masinad on varustatud 6 rehviga, siis antud mudelil on 8 tubeless õhkrehvi, millest iga rehv on võimeline toetama kuni 102 tonni.
Kalluril on diisel-elektriline jõuülekande süsteem. Kaks 16 silindrilist diiselmootoriga jõugeneraatorit, mis varustavad elektrijõuga nelja elektrimootorit. Seda on raske võrrelda nelja- või kuuesilindrilise mootoriga, mis võimendab igapäevast pereautot.
Sõidukile, mis peatub, stardib ja veab raskeid koormaid mägistel teedel on oluline masina pöördemoment, et rattad saaksid kohalt liikuma. Belaz 75710’l on erakordselt kõrge pöördemoment 18,626 Nm, mis on 24 korda suurem 2014 aasta Vormel F1 auto mootori pöördejõust.
Kütusekulu hiiglaslikule masinale on arvestatud 1300 liitrit 100 km kohta ning masin saab tühikoormal sõites liikuda kasutades vaid ühte mootorit, mis vähendab kütusekulusid.
Siberi söekaevanduses kasutuseloleva masina juht Andrej Vashkevich kommenteerib: “Võimas tunne on sellise masinaga sõita. Juhitavus on lihtne, kuid juht vajab aega, et kalluri dimensioonidega harjuda”.
Suurepärane inseneritöö
Hetkel on käsil veel kahe Belaz 75710 karjäärikalluri valmistamine. Hind kliendile, kes mõtleb sellise masina ostmisele on pisut üle $6m (£3.84m).
Valgevene hiiglaslik kallur võib osutuda populaarseks valikuks kaevanduskorporatsioonidele. See on suurepärasne inseneritöö ning kui see näitab efektiivseid tulemusi on see väga muljetavaldav masin. Kasutades kahte kombineeritud mootorit, teeb sellest keerulise süsteemi. Isegi kui Bealzi kallur hoiab suurkaevandustel kokku mõne penni transporditava tonni kohta, omab see suurt mõju tootmishindadele.
Koduleht: http://belaz.by/catalog/products/dumptrucks/7571/75710/